Co to jest Tik Tok i na czym polega jego fenomen?

Kinga Lewandowska 29-10-2020

Statystyki mówią, że w świecie wirtualnym, rok 2020 bez wątpienia należał do Tik Toka. Aplikacja zajęła zaszczytne pierwsze miejsce na podium pod względem ilości pobrań. W skali całego globu, Tik Tok zdobył aż 800 mln aktywnych użytkowników. W Polsce natomiast korzysta z niej niemal 68% młodzieży w wieku od 10 do 19 roku życia, co daje w sumie 2,5 mln użytkowników w naszym kraju. Na czym więc opiera się fenomen tej platformy społecznościowej? Jak wytłumaczyć nieprzerwanie galopujący przyrost odbiorców tik tokowych przekazów?

Jak powstał i co to jest Tik Tok?

Nazwa tej aplikacji z całą pewnością obiła się o uszy wszystkim rodzicom, a nawet seniorom, którzy, choć nie do końca wiedzą, co to jest Tik Tok, wielokrotnie słyszeli o nim od swoich wnuków. Marka stała się rozpoznawalna do tego stopnia, że całkiem odrębne sektory biznesowe, jak np. branża modowa, zaczęły czerpać z niej zyski. Korzenie bijącej rekordy popularności aplikacji sięgają 2014 roku, kiedy światło dzienne ujrzało Musical.ly, umożliwiające oglądanie kilkunastosekundowych filmików, w większości o tematyce tanecznej. Dwa lata później, odpowiednik Musical.ly, Douyun, szturmem podbił chiński rynek, by niedługo później połączyć siły ze swym prekursorem i dać światu nową jakość -Tik Tok. Co to jest Tik Tok? Aktualnie, po licznych rewolucjach, to platforma dająca możliwość publikowania krótkich treści wideo w odpowiedzi na pojawiające się trendy i wyzwania (ang. challenge). Użytkownicy otrzymują całą gamę narzędzi takich jak filtry, nakładki i utwory muzyczne, by urozmaicić swoje nagrania. Przypomina więc trochę połączenie, królującego wcześniej Snapchata z aplikacją do odtwarzania muzyki Spotify.

Czym wyróżnia się tik tok na tle pozostałych aplikacji?

Co to jest Tik Tok i na czym polega jego fenomen?

Wiadomo już, co to jest tik tok, ale co sprawia, że apllikacja nie traci na popularności, a wręcz stale przyciąga kolejnych „tik tokerów”? Sama koncepcja krótkich filmików, znana jest już od wielu lat, choćby dla wspomnianych wcześniej użytkowników Snapchata, ale także Instagramerów, a obecnie również w relacjach na Massengerze. Nowością natomiast jest sposób, w jaki Tik Tok angażuje swoich odbiorców. Nagrania nie są przypadkowe, ale powstają analogicznie do obowiązującego trendu, kreowanego przez sam serwis, celebrytów lub najczęściej oglądanych tik tokerów. Drugim motorem napędowym są tzw. challange, gdzie użytkownicy próbują swoich sił mierząc się z jakimś zadaniem. Cała akcja rozwija się viralowo, a tym samym napędza „produkcję” następnych filmików. Zdarza się, że oprócz walorów czysto rozrywkowych, wyzwania mają swoje drugie dno, gdzie celem jest zwrócenie uwagi na ważne problemy społeczne, akcje charytatywne czy walkę z wciąż istniejącymi barierami dla osób niepełnosprawnych.

Dla kogo powstał Tik Tok?

Co to jest Tik Tok i na czym polega jego fenomen?

Platforma od początku zakładała, że treści w niej zamieszczane mają przyciągać głównie młodych ludzi. Wyodrębnienie tej grupy nie jest działaniem przypadkowym, bowiem to właśnie millenialsi i pokolenie Z, dorastają wraz z towarzyszącymi im stale mediami społecznościowymi i nowoczesną technologią komunikacyjną. To najbardziej aktywni użytkownicy internetu i aplikacji mobilnych spośród całej cyfrowej populacji. Sami twórcy serwisu dbają o to, aby proponowane funkcje były zgodne z aktualną modą i zachęcały młodzież do dzielenia się efektami ich użycia w swoich nagraniach. Nie można jednak pominąć wartości Tik Toka jako spoiwa w dialogu międzypokoleniowym. Potencjał do stworzenia dzięki tej aplikacji kanału komunikacyjnego już dawno dostrzegli specjaliści od sprzedaży, reklamodawcy, a także eksperci od kreowania wizerunku politycznego. Swego czasu, o tym, co to jest Tik Tok, dowiedział się sam prezydent Polski, którego profil błyskawicznie polecany był wśród użytkowników.