Krakowska metoda nauki czytania.

Aleksander Nowak 15-01-2021

Sylabowa metoda nauki czytania opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską obecnie zyskuje na coraz to większej popularności. Rodzice są zainteresowani tym sposobem nauki czytania, ponieważ przynosi on bardzo dobre rezultaty.

Krakowska metoda uczenia czytania – co warto o niej wiedzieć?

Metoda krakowska opracowana przez prof. Cieszyńską przeznaczona jest dla wszystkich dzieci. Warto również podkreślić, że metoda ta bardzo dobrze sprawdzi się także w przypadku dzieci z autyzmem czy też zagrożonych dysleksją. Zgodnie z tą metodą dzieci uczczą się najpierw sylab (a nie ta jak w przypadku tradycyjnej nauki czytania poszczególnych liter). Dzięki temu funkcje poznawcze są odpowiednio stymulowane. Małe dziecko bez problemu, bowiem jest w stanie zrozumieć to, że wyraz zbudowany jest z sylab. Natomiast wydzielanie głosek i tworzenie z nich wyrazów jest umiejętnością trudniejszą, którą dziecko opanowuje dopiero później. Warto przy tym również podkreślić, że krakowska metoda nauki czytania bardzo dobrze stymuluje pracę zarówno prawej, jak i lewej półkuli mózgu. Metoda sylabowa składa się z 5 podstawowych etapów nauki. Obecnie na rynku odnajdziemy zarówno programy, jak i materiały dydaktyczne do nauki czytania przy wykorzystaniu metody krakowskiej.

Krakowska metoda nauki czytania.

Kiedy można rozpocząć naukę czytania przy wykorzystaniu metody krakowskiej?

Specjaliści uważają, że najlepszym wiekiem na naukę czytania jest wiek przedszkolny. Dziecko może rozpocząć swoją przygodę z czytaniem pomiędzy 3 a 6 rokiem życia. Warto przy tym zaznaczyć, że bardzo dobrym momentem na naukę czytania jest czas między 3 a 4 rokiem życia dziecka, wówczas, bowiem aktywność mózgu jest bardzo wysoka. Naukę czytania w tym wieku można jednak rozpocząć u dzieci, u których nie występują problemy z mową. Jeżeli zaś chodzi o metodę sylabową to metoda ta jest przeznaczona nawet dla dzieci, które ukończyły 2 rok życia. Należy pamiętać, aby taka nauka była nauką poprzez zabawę. Warto uczyć dziecko regularnie, ale na czynność tę nie powinniśmy przeznaczać więcej niż 15 minut pod rząd.